5 misvattingen over netwerkbeschikbaarheid

5 misvattingen over netwerkbeschikbaarheid

Overal ter wereld is het belang van netwerkbeschikbaarheid groot, maar in weinig landen zo groot als in Nederland. Volgens het WEC (World Economic Forum) staan we, onder landen waar de impact van ICT op de economie het hoogst is, op nummer vier. Onderschatten ondernemers en organisaties de impact van netwerkbeschikbaarheid?

Een vraag waarop Guido Kok, Rolf Breemer, Kai Smets, Danny Swarts en Koen Godschalk zo goed mogelijk antwoord geven in de Connect podcast over netwerkbeschikbaarheid. Door perspectieven te bundelen vanuit CCare ICT, Eurofiber en signetbreedband krijgen we niet alleen een antwoord op die vraag, maar stuitten we ook op een aantal misvattingen rondom netwerkbeschikbaarheid. In dit artikel zetten we er vijf voor je op een rij.

Connect podcast netwerkbeschikbaarheid
Foto: opnames Connect podcast met vlnr: Koen Godschalk, Rolf Breemer, Guido Kok, Kai Smets en Danny Swarts.


1) Eén goede verbinding hebben is voldoende

“Het werkt gewoon.” Natuurlijk is het fijn om een goede verbinding te hebben, maar een enkele lijn garandeert niets. Met alleen in Nederland al 173 gevallen van graafschade per dag (op 1,7 miljoen km bekabeling), zijn er simpelweg ook veel externe factoren die zelfs jouw favoriete provider niet ziet aankomen. Netwerkbeschikbaarheid is zonder redundantie en bijzondere expertise niet te garanderen.


2) Je geeft al snel te veel uit aan netwerkbeschikbaarheid

Het is een makkelijke valkuil om de waarde van netwerkbeschikbaarheid te onderschatten. Zeker als een business niet direct afhankelijk is van connectiviteit voor het leveren van diensten of een eindproduct. Maar wellicht wel voor de interne communicatie, administratie, facturatie of één van die andere bedrijfsprocessen die cruciaal blijken op het moment dat alles eruit ligt. De bespaarde kosten op korte termijn worden dan vaak al snel weer ingehaald door de gemaakte kosten tijdens de uitval en staan vaak niet met elkaar in verhouding.


3) Netwerkbeschikbaarheid is niet de verantwoordelijkheid van een IT-manager

Dat de verantwoordelijkheid van de IT-manager ophoudt bij de ‘voordeur’ is misschien al langer een verouderde denkwijze, maar toch nog niet overal verdreven. Met een dramatisch verhoogde afhankelijkheid van clouddiensten als AWS (Amazon Web Services) en Microsoft Azure is het voor veel bedrijven absoluut noodzakelijk om met de buitenwereld verbonden te blijven. Een IT-manager moet daardoor ook een connectiviteitsstrateeg zijn, die netwerkbeschikbaarheid niet alleen meeneemt in het uitwerken van het bedrijfsnetwerk, maar ook het budget.


4) Met twee lijnen bij een enkele leverancier ben ik ook redundant

Natuurlijk kun je ook bij een enkele leverancier twee verbindingen afnemen. Misschien neem je zelfs een volledig redundante verbinding bij deze leverancier af. Hiermee heb je de zekerheid dat op lokaal niveau je aansluitingen compleet van elkaar gescheiden zijn. Maar ligt je leverancier er zelf uit, dan ben je nog steeds nergens. Het hebben van bijvoorbeeld twee zakelijk glasvezel verbindingen bij verschillende leveranciers heeft het voordeel dat je een veel betere risicospreiding hanteert. Dit kan het totale plaatje complexer maken, maar dat is juist weer iets waarin connectiviteitsspecialisten als signetbreedband je kunnen ontzorgen.


5) Zakelijke dienstverlenging biedt weinig meerwaarde op particuliere

Met een gebrek aan inzicht in de keten die noodzakelijk is voor het überhaupt opzetten van een verbinding, laat staan een betrouwbare, is de vergelijking vaak al snel gemaakt. “Waarom betaal ik bij een zakelijke leverancier een veelvoud van die paar tientjes die ik thuis betaal?” Eenmaal verbonden ben je er toch? Over capaciteit, responstijd en redundantie wordt vaak pas nagedacht totdat het misgaat.

Een zakelijke leverancier kan echter naast oplossingen op maat (zoals twee onafhankelijke netwerken met verschillende ISP’s) ook garanties bieden over netwerkbeschikbaarheid met SLA’s (Service Level Agreements). Waar zelfs de grootste particuliere leveranciers op basis van “best effort” uitval herstellen weet je bij een zakelijke leverancier precies wanneer je weer in beweging kunt zijn.


Samen de juiste keuze maken

Met behulp van ervaren connectiviteitsspecialisten vind je de netwerkbeschikbaarheid waar jouw business niet meer zonder kan. Een partner die met je meedenkt over passende oplossingen, voorzorgsmaatregelen en welke garanties vereist zijn. Dat geeft niet alleen een stuk gemoedsrust, maar verdient zichzelf met een enkel opgevangen incident al direct terug. Onderschat de waarde van netwerkbeschikbaarheid niet en maak samen met een connectiviteitsspecialist de juiste keuze. Neem contact op voor advies op maat.


Lees álles in het whitepaper Netwerkbeschikbaarheid

Wil je meer handvatten om zelf aan de slag te gaan? Of om de directie te overtuigen? Open hieronder het whitepaper Netwerkbeschikbaarheid. Hierin delen specialisten van signetbreedband en Eurofiber kun kennis en ervaring.

Open direct het whitepaper

Onze experts helpen je verder kijken dan de problemen van nu

Wij staan voor je klaar!

Bel 088 - 599 99 99

Mail info@signetbreedband.nl