Blog overzicht

Zakelijk internet versus consumenteninternet

Van bedrijven krijgen we vaak de vraag waarom ze zouden kiezen voor zakelijk internet, terwijl consumenteninternet ook beschikbaar is en 'zoveel goedkoper' is.  Het verschil is echter groot. Wij leggen het je graag uit, zodat je weet waarvoor je betaalt en wat je kunt verwachten van jouw internetdienst.  

De belangrijkste verschillen tussen zakelijk internet en consumenteninternet:

  1. Hogere snelheden

  2. Hogere beschikbaarheid

  3. Garantie vanwege Service Level Agreement (SLA)

  4. Vaste IP-adressen

  5. Technische ondersteuning en persoonlijke service

  6. Mobiel back-up, failover-opties, beveiligingsmaatregelen en andere extra's

  7. Contract voor zakelijk vereisten


Hogere snelheden

Zakelijk internetpakketten bieden doorgaans hogere snelheden en meer bandbreedte om te voldoen aan de eisen van bedrijven. Je hebt namelijk te maken met meerdere gebruikers en intensieve datastromen. Denk hierbij aan applicaties en toepassingen zoals videoconferencing, Office365, Slack en CRM-systemen, die essentieel zijn voor het effectief beheren van klantrelaties en de samenwerking binnen het bedrijf. Daarnaast is een stabiele internetverbinding onmisbaar voor bijvoorbeeld ERP-systemen, die verantwoordelijk zijn voor financiën, logistiek en andere operationele taken. Maar ook voor cloudcomputingsystemen, die worden gebruikt voor opslag en rekenkracht, is een betrouwbare internetverbinding noodzakelijk. 

Voor zakelijk internet zijn bandbreedtes van 1.000 Mbps (1 Gbps) heel gebruikelijk, maar ook snelheden van 10.000 Mbps (10 Gbps) zijn geen uitzondering meer. Consumentenpakketten zijn ontworpen voor huishoudelijk gebruik en bieden minder snelheid en bandbreedte. Denk aan 50 of 100 Mbps.   

Hogere beschikbaarheid

Stel dat je bedrijf slechts 100 Mbps nodig heeft; zou je dan niet gewoon kunnen kiezen voor consumenteninternet? Nee, dat is geen verstandige keuze. Tenminste niet als je afhankelijk bent van een snelle en stabiele verbinding. Naast de mogelijkheid om bij zakelijk internet te kiezen voor hogere bandbreedtes, biedt het ook de optie om een verbinding zonder of met een lage overboeking te nemen. Bij overboeking op een internetverbinding deel je namelijk de maximale snelheid met andere gebruikers, wat kan resulteren in een minder stabiele verbinding en lagere snelheden. De beloofde snelheid is dan niet gegarandeerd.  

Consumenteninternet heeft standaard een (hoge) overboeking en biedt hierin geen keuze. Bij een zakelijke internetverbinding kun je kiezen uit de mate van overboeking. Hoe lager het percentage van overboeking, des te meer garantie. Let op! Onze lijnen zijn niet overboekt. Maar de overboekingsfactor is ook afhankelijk van de infrastructuur (de carrier) waarover jouw lijn wordt getransporteerd.  

Garantie vanwege Service Level Agreement (SLA)

In tegenstelling tot consumenteninternet krijg je bij de meeste providers van zakelijk internet een Service Level Agreement (SLA). Hierin zijn zaken vastgelegd zoals maximale beschikbaarheidsgarantie, responstijd bij storingen en het servicelevelniveau. Dit bied de garantie dat je daadwerkelijk krijgt waarvoor je hebt gekozen en wat er contractueel is vastgelegd. Deze garantie heb je bij consumenteninternet niet.  

Bekijk hier de SLA van signetbreedband: https://signetbreedband.nl/zakelijk-internet/service-level/ 

Vast IP-adres

Er zijn twee soorten IP-adressen: statisch en dynamisch. Een statisch IP-adres blijft altijd hetzelfde en wordt handmatig geconfigureerd, terwijl een dynamische IP-adres automatisch wordt toegewezen door een Dynamic Host Configuration Portocol (DHCP)-server. Deze kan regelmatig veranderen. Bij zakelijk internet krijg je altijd een of meerdere statische IP-adressen. Dat is nodig voor het hosten van servers, het opzetten van VPN’s en andere zakelijke toepassingen. Het verhoogt de stabiliteit van het netwerk omdat apparaten steeds hetzelfde adres behouden. Bovendien kan het extra veiligheid bieden aangezien rechten en toegang per apparaat afzonderlijk kunnen worden bepaald. Bij consumenteninternet worden standaard dynamische IP-adressen gebruikt. Kies je voor zakelijk internet van signetbreedband, dan krijg je een vast IP4-adres en een IPv6-subnet. 

Technische ondersteuning en persoonlijk contact

Er is een groot verschil met de technische ondersteuning die je ontvangt vanuit een consumenten of zakelijke provider. Zakelijke internetproviders bieden over het algemeen een meer professionele ondersteuning. Zo krijg je bij signetbreedband directe ondersteuning van een deskundig supportteam. Het zijn goedopgeleide IT-professionals die jouw verbinding begrijpen en je vaak direct verder kunnen helpen. Bovendien kun je indien gewenst kiezen voor 24/7 support zodat je altijd bij ons terecht kunt op moment dat jij dat nodig hebt. 

Mobiel back-up, fail-over opties, beveiligingsmaatregelen en andere extra's

In tegenstelling tot particuliere internetpakketten, waarbij je vaak vastzit aan een standaard alles-in-één-pakket, biedt zakelijk internet flexibele uitbreidingsmogelijkheden die aansluiten op jouw bedrijfssituatie. Denk aan mobiel back-up of een fail-over voor extra beschikbaarheidsgarantie, DDoS-bescherming of andere aanvullende diensten zoals een firewall. Extra functionaliteiten die nodig kunnen zijn voor een goede netwerkoplossing voor jouw bedrijf. Bij signetbreedband kijken we wat je echt nodig hebt en bedenken we een connectiviteitsoplossing op maat passend bij jullie wensen en budget.  

Contract voor zakelijke vereisten

Zakelijke internetovereenkomsten verschillen van consumentenovereenkomsten omdat ze zijn gericht op de specifieke behoeften van bedrijven, met strengere SLA's, complexere aansprakelijkheidsbepalingen en prijsstructuren die rekeninghouden met zakelijke vereisten en extra services. Consumentenovereenkomsten zijn daarentegen gericht op persoonlijk gebruik en bieden vaak eenvoudigere voorwaarden en prijsstructuren met meer nadruk op consumentenbescherming. 


Levert signetbreedband ook consumenteninternet?

Nee, signetbreedband levert uitsluitend zakelijk internet. Hier ligt onze expertise. Al 25 jaar voorzien wij bedrijven van connectiviteit met op maat gemaakte internet- en netwerkoplossingen. 

Wist je trouwens dat we vroeger als Breedband zijnde wel consumenteninternet leverde? In de omgeving van Arnhem zullen er dan ook nog een aantal consumenten zijn die nog internet van ons afnemen. Echter bieden we dit niet meer actief aan.  

Welke internetproviders bieden zakelijk internet aan? 

Naast signetbreedband, zijn er verschillende internetproviders die zakelijk internet aanbieden, waaronder  

  • KPN Wholesale 
  • VodafoneZiggo 
  • Odido 
  • EDPnet 
  • Eurofiber 
  • DeltaFiber 

Het is belangrijk om de prijzen en opties te vergelijken om het beste zakelijke internetabonnement te vinden dat past bij jouw behoeften en budget. 

Waarom kiezen voor zakelijk internet van signetbreedband?  

Bij signetbreedband wordt al het uitzoek- en regelwerk rondom connectiviteit uit handen genomen. Zo werkt signetbreedband samen met vrijwel alle (zo’n 50+) netwerkpartners in binnen- en buitenland. Zie bijvoorbeeld de bekende namen die hierboven zijn genoemd. 

Maar we zijn meer dan alleen een internetprovider: we zijn een partner die naast je staat. Gaan we met elkaar in zee? Dan bekijken we wat er op de betreffende locatie(s) beschikbaar is en bekijken we wat het beste aansluit bij jouw behoeften, beschikbaarheidseisen, de risico’s en het budget.  

Omdat wij ons eigen internet leveren over het netwerk van de verschillende providers, krijg je van ons 1 SLA, 1 contract en 1 vast contactpersoon, ongeacht de hoeveelheid verbindingen en providers. Wel zo makkelijk!  

Neem contact op voor advies op maat


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht